Najaarsbrief 2023

menu

Voortgang financiën

PROGRAMMA BESTUUR EN ONDERSTEUNING

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

0.02.0 Burgerzaken

Baten reisdocumenten

0

100

100

N

Er worden dit jaar meer reisdocumenten afgegeven dan begroot. Mogelijke oorzaken zijn de vluchtelingenopvang en de doorwerking van de Brexit.

Verkiezingen

-80

0

-80

N

In november vinden vervroegde Tweede Kamerverkiezingen plaats. In de begroting is geen rekening gehouden met de vervroegde verkiezing. Deze is immers pas kortgeleden aangekondigd. Het Rijk stelt geen extra vergoeding beschikbaar.

0.04.0 Overhead

ICT, I&A Samenwerking

-180

0

-180

N

Sterke verhoging tov van 2022 agv de infatie van personeelskosten (nieuwe cao) en software en hardware. Daarnaast zijn de kosten gestegen ivm formatieuitbreiding en het implementeren van Microsoft 365. In de Kadernota 2024-2027 is reeds rekening gehouden met bovenstaande effecten.

ICT, Middelburg specifiek

70

0

70

J

De vanuit de gemeente Vlissingen aan Middelburg door te berekenen specifieke ICT kosten kunnen (structureel) neerwaarts worden bijgetseld omdat vanaf 2023 de kosten zijn gedaald. Dit als gevolg van het gebruik van laptops die zowel op kantoor als ook voor het thuiswerk gebruikt kunnen worden ipv een combinatie van thin clients (kantooromgeving) en laptops (thuiswerk).

Huisvesting gemeente-ambtenaren en zaaksysteem

-70

0

-70

N

Extra softwarekosten mbt het zaaksysteem agv hogere indexering dan waarmee in de begroting rekening is gehouden en softwarekosten mbt de digitale handtekening. Voor de digitale handtekening is nog geen budget beschikbaar. Ook zijn er eenmalige extra kosten betaald voor onverwachte vervanging van keukenapparatuur, aanpassingen aan (kantoor)ruimten, inrichting van sollicitatiekamers en restyling van de informatiekubussen bij de ingang van het Stadskantoor.

Verzekeringen concern

60

0

60

J

Op het moment dat de begroting 2023 is gemaakt hadden de verzekeraars het gemeentelijk brandverzekeringscontract per 1-1-2023 geroyeerd. Omdat onzeker was óf en tegen welke prijs het nieuwe contract kon worden afgesloten, is besloten de kosten van de premie voor 2023 en verder met 20% te verhogen. Nu de verzekering opnieuw is afgesloten en de daadwereklijke verhoging mee blijkt te vallen kan de begroting voor 2023 en verder naar beneden worden bijgesteld.

Kabinetsaangelegenheden

-50

0

-50

N

Op 12 september heeft het college, gezien de acute nood, besloten om 1 per inwoner over te maken aan het Rode Kruis ivm de aardbevingen in Marokko. De raad is middels een memo actieve informatie geïnformeerd. De begroting 2023 wordt hierop aangepast.

Overig

-5

0

-5

N

0.05.0 Treasury

Rente leningen Middelburg

-484

990

506

N

Een gedeelte van de lening portefeuille, 17.6 mln., is gefinancierd met een 3-mnds Euriborlening. In de begroting 2023 is rekening gehouden met een rentepercentage van 1,0%. In 2023 is de Euribor-rente, evenals de overige marktrentes, sterk gestegen tot een niveau van net onder de 4,0% in september. Voor geheel 2023 wordt een hogere rentelast verwacht van 484.000. Tegenover de vaste leningportefeuille, waar tussentijdse aflossing zonder betaling van forse boeterente niet mogelijk is, beschikt de gemeente over een forse vrij opneembare liquiditeitspositie. Conform de vigerende wet en regelgeving dient een positief saldo boven de vastgestelde drempel aangehouden te worden op een aparte rekening bij het Rijk (Schatkistbankieren). De positie aan overtollige liquiditeiten die wij in de Schatkist aanhouden is in 2023 gegroeid naar 39,4 mln (was 12,3 per 1/1/2023). Over het uitstaand saldo wordt door het Rijk een dagrente vergoed (ESTR). In 2023 is deze dagrente, evenals de overige marktrentes, sterk gestegen tot een niveau op dit moment van rond de 4%. Voor geheel 2023 wordt hierdoor een hogere rentebate gerealiseerd van 990.000.

Algemeen: In de begroting 2023 is rekening gehouden met een omslagrente van 1,5%. De geprognotiseerde (werkelijke) omslagrente (0.72%) zal meer dan de toegestane BBV-norm (max 25%) afwijken van de omslagrente die vastgesteld is in de begroting 2023. Dit beeld was ook bij de begroting 2023 (1.02%) en jaarrekening 2022 (0.96%) al zichtbaar en heeft zich verder doorgezet als gevolg van het hierboven gepresenteerde rentevoordeel op het taakveld treasury.
De omslagrente zullen we van 1.5% verlagen naar 0.75% om te voldoen aan de BBV-regelgeving (werkelijke omslagrente mag max 25% afwijken van begrote omslagrente). Dit leidt uiteindelijk tot een lagere doorbelasting van de rente op taakveld treasury (nadeel) en een lagere rentelast op de diverse taakvelden (voordeel). Op concernniveau betreft dit een budgetneutrale melding.

Voorziening rente grondbedrijf

-131

0

-131

N

Aan de voorziening grondbedrijf wordt rente toegerekend over het saldo per 1 januari 2023. Het rentepercentage waarmee in de begroting rekening is gehouden ligt nagenoeg in lijn met het daadwerkelijk toe te rekenen percentage in 2023 (1.6% begroot versus 1.53% werkelijk). De stand van de voorziening per 1 januari wijkt echter wel sterk af van de stand waarmee in de begroting 2023 rekening is gehouden (4,7 mln begroot versus 13,2 mln werkelijk). Dit als gevolg van de voorziening die ten tijde van het opstellen van de jaarrekening 2022 getroffen is voor het complex Trekdijk. Als gevolg hiervan dient de geprognotiseerde toevoeging aan de voorziening opgehoogd te worden. Dit betekent een nadeel van 131.000.

deelneming ZEH

0

5.778

5.778

N

ZEH (Zeeuwse Energie Houdstermaatschapprij N.V., voorheen PZEM, keert na een aantal onzekere jaren, is de uitkering van (super)dividend aan de aandeelhouders in 2022 weer hervat. Afhankelijk van de financiele resultaten in de komende jaren keert ZEH over een periode van 10 jaar een groot deel van de aanwezige liquiditeit uit aan de aandeelhouders die gerealiseerd is vanuit de verkoop van bedrijfsonderdelen in de afgelopen jaren. Dit dividend wordt doorgestort naar GBE-Aqua. Dit met als doel de lening ad 370 mln die is aangetrokken door GBE-Aqua voor de aankoop van het Evides-aandelenpakket versneld af te kunnen lossen. In de voorliggende rapportage heeft deze melding een budgetneutraal effect (zie mutatie taakveld 0.10.0 mutaties reserves).

0.06.3 Parkeerbelasting

Baten parkeerbelasting

0

-150

-150

N

Belparkeren zorgt voor betaling per minuut, dit scheelt inkomsten met toen er nog volledig via de parkeerautomaten werd betaald. Door het stimuleren van parkeren in de parkeergarages, neemt het buitenparkeren af. Een ander deel betreft de betalingsbereidheid die waarschijnlijk iets gedaald is doordat er minder controle heeft plaatsgevonden. De ontwikkelingen zullen gevolgd worden om te bezien of/in hoeverre er sprake is van een structureel effect.

Naheffing parkeerbelasting

0

-200

-200

N

Het zwaartepunt van de handhaving ligt momenteel op openbare ruimte, waardoor er minder capaciteit beschikbaar is voor handhaving parkeren. Begin 2024 komt een scanauto beschikbaar. De verwachting is dat hierdoor de naheffingen weer zullen stijgen.

0.07.0 Algemene uitkering gemeentefonds

Algemene uitkering - septembercirculaire 2023

0

1.676

1.676

J/deels

Gemeenten kunnen de btw die ze moeten betalen declareren bij het Rijk (het Btw-compensatiefonds). Dit fonds kent echter een plafond. Declareren de gezamenlijke gemeenten méér dan er in het Btw-compensatiefonds beschikbaar is, dan moet het gemeentefonds bijpassen. Blijft er geld over in het Btw-compensatiefonds, dan vloeit dit terug naar het gemeentefonds. Naar verwachting kan 359 miljoen worden toegevoegd aan het gemeentefonds. Dit resluteert voor de gemeente Middelburg in een incidenteel voordeel van 1.081.000. Verder valt de uitkeringsfactor hoger uit ten opzichte van de meicirculaire 2023. Ook zijn aanpassingen doorgevoerd in de ramingen van de verschillende verdeelmaatstaven (volumina). Hierbij spelen onder andere de actualisatie van het aantal bijstandsontvangers, inwoners 75+, regionale en landelijke centrumfunctie, leerlingen voortgezet onderwijs en de omvang van de OZB-maatstaven (negatieve maatstaaf) een rol. Dit resluteert in een voordeel voor 2023 van 577.000. De aanpassing van de uitkeringsfactor en maatstaven hebben een structurele doorwerking naar volgende jaren. Dit bedrag loopt op tot 3.4 mln in 2027. De raad is hier via een memo actievie informatie over geinformeerd. Vanuit voorgaande jaren hebben nog een aantal kleine verrekeningen plaatsgevonden. Deze zijn tot nu toe positief. Dit leidt t.o.v. de begroting tot een voordeel van 18.000.

Diverse mutaties Septembercirculaire 2023

0

111

111

N

In 2023 vinden voor enkele posten binnen de decentralisatie- en integratie- uitkeringen mutaties plaats. Het betreft hier taakmutaties. Met de ontvangst van deze aanvullende Rijksmiddelen worden de betreffende budggeten opgehoogd. Het betreft:
1. Veilig wonen
2. lhbti-beleid Regenboogsteden
3. Compensatie Wsw voor bijzondere WML-verhoging
In de voorliggende rapportage hebben deze meldingen een budgetneutraal effect.

0.08.0 Overige baten en lasten

Stelpost onvoorzien herstelplan 20-24

120

0

120

N

Deze stelpost is opgenomen om eventuele niet gehaalde bezuinigingen, opgenomen in het herstelplan 2020-2024 op te vangen. De taakstelling 2023 is behaald en daardoor kan deze stelpost vrijvallen.

Boekwinst verkoop panden/gronden

0

50

50

N

Er zijn in 2023 al meer stukken snippergrond verkocht dan waarmee in de begroting 2023 rekening is gehouden. De begroting 2023 wordt hierop bijgesteld.

Interne verrekening uren klimaatgelden CDOKE

0

560

560

N

In 2023 is van Rijk een uitkering (Cdoke) van 560.000 ontvangen voor de personele capaciteit op het gebied van klimaat en energie. Hier kan ook het vaste personeel uit worden bekostigd. Hier is bij de personeelsbegroting 2023 geen rekening gehouden. Dit leidt tot een voordeel en dit bedrag wordt gereserveerd voor algemene verduurzamingsprojecten. De uren van vast personeel met werkzaamhden op het gebied van klimaat en energie kunnen ten laste van deze uitkering Cdoke worden gebracht. Op concernniveau betreft dit een budgetneutrale melding (zie programma Volksgezondheid en Milieu / taakveld 7.04.0 Milieubeheer).

0.10.0 Mutatie reserves

Mutatie reserve transitoria

0

455

455

N

De volgende kosten worden gedekt dmv een onttrekking uit de reserve Transitoria:
- ondersteuning kwetsbare groepen coronacrisis 110.000
- onafhankelijke clientondersteuning 91.000
Tevens is nog een bedrag van 93.000 beschikbaar vanuit het Europees project Cupido. Deze dekking was voorzien voor de in 2022 gemaakte kosten ivm de laatste activiteiten binnen het project. Doordat de financiele eindafwikkeling bij de leadpartner enige vertraging heeft opgelopen zijn de in 2022 gemaakte kosten ten laste van het rekeningresultaat 2022 verwerkt en laten we het bedrag nu alsnog vrijvallen ten gunste van het rekeningresultaat 2023. Over de gehele uitvoeringsperiode gezien is het Cupido-project hiermee precies binnen de beschikbare middelen uitgevoerd.
In de reserve transitoria was nog een bedrag van 161.000 voor Orionis gereserveerd ter dekking van de kosten ivm het steun en herstelpakket. De kosten zijn reeds verwerkt in de bestuursrapportage zodat de hier gereserveerde middelen kunnen vrijvallen

Mutatie algemene reserve

0

-2.230

-2.230

N

Dit bedrag is gereserveerd voor de realisatie van de proeftuin Aardgasvrije Wijk Dauwendaele. Dit zal dit jaar nog niet gerealiseerd worden. Daardoor zal de onttrekking aan de algemene reserve dit jaar niet plaatsvinden (zie programma Volksgezondheid en Milieu / taakveld 7.04.0 Milieubeheer). Tevens zal de aankoop van het pand Buitenruststraat waarschijnlijk medio 2024 plaatsvinden. Daardoor zal de afwaardering niet in 2023 worden verwerkt (zie programma Volkshuisvesting / taakveld 8.03.0 Wonen en bouwen). Ook de onttrekking aan de algemene reserve zal niet plaatsvinden. In de voorliggende rapportage hebben deze meldingen een budgetneutraal effect.

Mutatie reserve klimaatgelden

0

-400

-400

N

Dit bedrag is gereserveerd voor de realisatie van de proeftuin Aardgasvrije Wijk Dauwendaele. Dit zal dit jaar nog niet gerealiseerd worden. Daardoor zal de onttrekking aan de reserve klimaatgelden dit jaar niet plaatsvinden. In de voorliggende rapportage heeft deze melding een budgetneutraal effect (zie programma Volksgezondheid en Milieu / taakveld 7.04.0 Milieubeheer).

Mutatie reserve GBE Aqua

-5.778

0

-5.778

N

Bij de oprichting van GBE-Aqua is afgesproken dat toekomstige dividenduitkeringen vanuit ZEH direct worden doorgestort naar GBE-Aqua. Dit met als doel de lening ad 370 mln die is aangetrokken door GBE-Aqua voor de aankoop van het Evides-aandelenpakket versneld af te kunnen lossen. Het doorstorten van het dividend dient in de boekhouding verwerkt te worden als kapitaalstorting. Ontvangst en doorstorting van het dividend betreft een budgetneutrale afwijking. Rekening houdend met de huidige prognoses is de verwachting dat de lening in 2025 volledig is afgelost waarna het dividend vanuit ZEH weer vrij beschikbaar komt voor de gemeente. In de voorliggende rapportage heeft deze melding een budgetneutraal effect (zie taakveld 0.05.0 Treasury).

Totaal Programma Bestuur en Ondersteuning

-6.528

6.740

212

PROGRAMMA VEILIGHEID

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

1.01.0 Crisisbeheersing en brandweer

Veiligheidsregio

812

0

0

J/deels

In de Raadsvergadering van november 2023 is besloten akkoord te gaan met de 2e begrotingswijziging 2023 van de Veiligheidsregio Zeeland. Voor de gemeente Middelburg betekent dit een lastenverhoging van 106.000. Deze lastenverhoging is het gevolg van de bijgestelde, opgehoogde, VZG-norm 2023, als ook de afgesproken CAO Veiligheidsregio’s. Dit was tijdens het opstellen van de begroting 2023 nog niet bekend. De verhoging voor de jaren 2024 en verder is al verwerkt bij de Kadernota 2024-2027. Tevens heeft het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) besloten in te stemmen met het herberekenen en herverdelen van de gemeentelijke bijdragen aan de VRZ. Het over gaan tot volledige verrekening op basis van de juiste verdeelsleutel over de periode 2017 tm 2022 betekent voor de gemeente Middelburg een incidentele meevaller van 918.000. Hier is in de begroting 2023 geen rekening mee gehouden.

Totaal

812

0

0

PROGRAMMA VERKEER EN VERVOER

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

2.01.0 verkeer en vervoer

Reconstructie Kleverskerks Jaagpad

-90

90

0

N

Dit project had een langere looptijd dan vooraf gepland en is in 2023 afgerond. De begroting wordt hierop aangepast. Voor dit project is subsidie van de provincie ontvangen. Deze raming is budgetneutraal.

Onderhoud betaalautomaten

-60

0

-60

N

Er waren meer reparaties nodig ivm storing op de oudere parkeerautomaten. Inmiddels hebben deze een upgrade gehad.

Totaal

-150

90

-60

PROGRAMMA ECONOMIE

Omschrijving (bedragen x 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

3.04.0 Economische promotie

Baten woonforensenbelasting

0

85

85

N

Deze belasting wordt opgelegd aan de forens die minstens 90 dagen in de woning verblijft. Als daarnaast de woning wordt verhuurd, dan wordt hiervoor ook forensenbelasting opgelegd. De te verwachten voordelige afwijking wordt veroorzaakt doordat het aantal woningen dat wordt verhuurd is gestegen.

Totaal

0

85

85

PROGRAMMA ONDERWIJS

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

4.03.0 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

NPO vertragingen Covid

-60

60

0

N

Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is een steunpakket om de schade als gevolg van corona te herstellen. De regeling heeft een looptijd tot 31 juli 2025. Bij de bestuursrapportage 2023 is een inschatting gemaakt vwb de uitgaven in 2023. Deze raming dient bijgesteld te worden omdat de kosten in 2023 op een hoger niveau liggen. De inzet van de reeds ontvangen en gereserveerde middelen in 2023 wordt met eenzelfde bedrag bijgesteld. Per saldo is dit budgetneutraal.

Totaal

-60

60

0

PROGRAMMA SPORT, CULTUUR EN RECREATIE

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

5.01.0 Sportbeleid en activering

Brede-SPUK: Sportakkoord

-35

35

0

N

SPUK staat voor Specifieke Uitkering. Dit zijn door het Rijk bekostigde regelingen met een specifiek doel. In 2023 is de nieuwe SPUK regeling "Brede-SPUK" opengesteld door het Rijk. De regeling is een bundeling van bestaande SPUK regelingen (zoals het sportakkoord en combinatiefunctionarissen) maar ook van nieuwe regelingen vanuit het Rijk. De middelen binnen deze nieuwe regeling worden beschikbaar gesteld voor Sport en bewegen, Gezondheidsbevordering, Cultuurparticipatie en de Sociale basis. Het doel is een gezonde generatie in 2040. De regeling beslaat de periode 2023-2026, de toekenning van middelen betreft dus een periode van 4 jaar. De onder dit taakveld opgenomen middelen betreft budget wat ingezet wordt voor de uitvoering van het Sportakkoord.

5.02.0 Sportaccommodaties

Sport BTW compensatie SPUK

0

245

245

N

We ontvangen een Specifieke Uitkering Sportcompensatieregeling ivm het wegvallen van de mogelijkheid tot het terugvragen van de btw op kosten in het kader van sport. Als gevolg van een hoger investeringsvolume wordt een hogere bate van 245.000 verwacht dan begroot.

Stadsgewestelijk Zwembad

0

100

100

N

Op basis van de jaarrekening van de Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed BV wordt de definitieve subsidiebijdrag aan de BV vastgesteld. De verwachte teruggave richting de gemeente agv de afwikkeling van de jaarrekening 2021 ligt op een hoger niveau dan waarmee in de begroting 2023 rekening is gehouden.

5.07.0 Openbaar groen en openlucht recreatie

Diversen

-27

27

0

N

Totaal

-62

407

345

PROGRAMMA SOCIAAL DOMEIN

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie

AZC

Voor de voorlichtingskosten en tijdelijke opvang asielzoekers zijn eenmalige middelen ontvangen vanuit het COA.

-81

81

0

N

Vluchtelingenopvang Oekraïne

De ontvangst van de rijksmiddelen voor de vluchtelingenopvang van Oekraïners is hoger uitgevallen dan de schatting.

-317

317

0

N

Coronasteun welzijn

Het Rijk heeft aan gemeenten geld beschikbaar gesteld ter ondersteuning van kwetsbare groepen die door de coronacrisis in de problemen zijn geraakt. Deze middelen zijn in 2021 in de reserve terecht gekomen en worden nu onttrokken (zie programma Bestuur / taakveld 0.10.0 mutatie reserve transitoria).

-110

0

-110

N

Brede SPUK

Zie toelichting op (Brede-)SPUK regeling onder Programma Sport, Cultuur en Recreatie. De via de Brede SPUK-regeling aangevraagde middelen voor combinatiefuncties, valpreventie, het versterken van de sociale basis, de mantelzorg, één tegen eenzaamheid en welzijn op recept worden onder dit taakveld verantwoord en zijn beschikbaar voor activiteiten op de genoemde beleidsterreinen.

-554

554

0

N

6.02.0 Toegang en eerstelijnsvoorz

Toegang IJZ (Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland)

Dit betreft de financiële verwerking van de 5e begrotingswijziging GGD (raadsvoorstel 23-098)

116

0

116

N

Onafhankelijke client ondersteuning

De middelen voor de onafhankelijke cliënt ondersteuning zitten in de reserve transitoria en worden dit jaar deels onttrokken (zie programma Bestuur / taakveld 0.10.0 mutatie reserve transitoria).

-91

0

-91

N

6.03.0 Inkomensvoorzieningen

Aanpak energiearmoede

De middelen die van het rijk zijn ontvangen om huishoudens die te maken hebben met energiearmoede en zich in een kwetsbare positie bevinden te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen worden dit jaar nog niet volledig besteed. Daarom wordt de begroting bijgesteld. Deze middelen blijven beschikbaar voor 2024. Dit is per saldo budgetneutraal.

400

-400

0

N

6.04.0 Begeleide participatie

Wet Sociale Werkvoorziening

Bij de Voorjaarsnota heeft het kabinet besloten om gemeenten te compenseren voor de bijzondere verhoging van het wettelijk minimumloon voor medewerkers in de Wet Sociale werkvoorziening (Wsw). Dit betreft een toevoeging aan het Wsw-onderdeel in deze integratie-uitkering.

-84

0

-84

N

6.07.1 Maatwerkdienstverlening 18+

Huishoudelijke zorg

Er zijn minder gebruikers van huishoudelijke zorg. Bij de jaarrekening zullen we bekijken in welke mate dit structureel is.

400

0

400

N

Dagbesteding vervoer

De grote aanbieders van dagbesteding regelen geen vervoer meer naar de dagbesteding. Bij de jaarrekening zullen we bekijken in welke mate dit structureel is.

125

0

125

N

Begeleiding

Met het actieplan sociaal domein is een groep zorggebruikers overgezet naar de wet langdurige zorg. Deze besparing is nog steeds zichtbaar. Bij de jaarrekening zullen we bekijken in welke mate dit structureel is.

600

0

600

N

Dagbesteding

Er wordt meer dagbesteding ingezet. Bij de jaarrekening zullen we bekijken in welke mate dit structureel is.

-125

0

-125

N

6.72.a t/m d Jeugdhulp

Jeugd begeleiding, behandeling, dagbesteding, zonder verblijf IJZ

Dit betreft de financiële verwerking van de 5e begrotingswijziging GGD (raadsvoorstel 23-098)

-152

0

-152

N

6.73.a t/m c Jeugdhulp

Jeugd pleegzorg, gezinsgericht, met verblijf IJZ

Dit betreft de financiële verwerking van de 5e begrotingswijziging GGD (raadsvoorstel 23-098)

1508

0

1508

N

6.74.a t/m c Jeugdhulp

Jeugd GGZ zonder verblijf, jeugd crisis LTA GGZ verblijf, jeugd gesloten plaatsing IJZ

Dit betreft de financiële verwerking van de 5e begrotingswijziging GGD (raadsvoorstel 23-098)

-1346

0

-1346

N

6.08.2 Geescaleerde zorg 18-

Vervoer GGZ

Het budget voor het vervoer van de jeugd is voor 2023 al flink overschreden. Dit komt doordat er een verhoging is van het aantal ritten en dus ook het aantal kilometers.

-105

0

-105

N

6.82.a en b Jeugdhulp

Jeugdbescherming en jeugdreclassering IJZ

Dit betreft de financiële verwerking van de 5e begrotingswijziging GGD (raadsvoorstel 23-098)

-311

0

-311

N

Overig

-33

0

-33

N

Totaal

-160

552

392

PROGRAMMA VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

7.01.0 Volksgezondheid

GGD

-95

0

-95

N

Dit betreft de financiële verwerking van de 5e begrotingswijzing GGD conform raadsvoorstel 23-098

Brede SPUK

-200

200

0

N

Zie toelichting op (Brede-)SPUK regeling onder Programma Sport, Cultuur en Recreatie. De via de Brede SPUK-regeling aangevraagde middelen op het gebied van gezondheidsbevordering worden onder dit taakveld verantwoord en zijn beschikbaar voor activiteiten op het genoemde beleidsterrein.

7.03.0 Afval

PMD

-150

150

0

N

Door de vervuiling en afkeur van PMD-afval moet er betaald worden voor de verwerking als restafval (nadeel 50k). Daardoor worden ook de begrote opbrengsten niet behaald (nadeel 100k). Deze mutaties worden verrekend met de voorziening afvallstoffenheffing en is budgetneutraal.

7.04.0 Milieubeheer

CDOKE Klimaat

400

-400

0

N

Voor de personele capaciteit op het gebied van klimaat en energiebeleid is door het Rijk een uitkering beschikbaar gesteld. Het ontvangen bedrag wordt in 2023 niet volledig uitgegeven. De begroting wordt hierop aangepast. Dit betreft de inkomsten en de uitgaven en is budgetneutraal.

Verduurzaming algemeen CDOKE

-560

0

-560

N

In 2023 is van Rijk een uitkering ontvangen voor de personele capaciteit op het gebied van klimaat en energie. Hier kan ook het vaste personeel uit worden bekostigd. Hier is bij de personeelsbegroting 2023 geen rekening gehouden. Dit leidt tot een voordeel en dit bedrag wordt gereserveerd voor algemene verduurzamingsprojecten. Het voordeel op de personele lasten wordt gemeld bij het programma Bestuur. In de voorliggende rapportage hebben deze meldingen een budgetneutraal effect.

Klimaat- en energiebeleid

1320

0

1320

N

Dit bedrag is gereserveerd voor de realisatie van de proeftuin Aardgasvrije Wijk Dauwendaele. Dit zal dit jaar nog niet gerealiseerd worden. Het bedrag wordt gedekt door de reserve klimaatgelden en de algemene reserve. In de voorliggende rapportage heeft deze melding een budgetneutraal effect. (zie programma Bestuur / taakveld 0.10.0 mutaties reserves).

Totaal

715

-50

665

PROGRAMMA VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN STEDELIJKE VERNIEUWING

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

8.03.0 Wonen en bouwen

Leges activiteit bouwvergunningen

0

-400

-400

N

We zien een stagnering van verkopen van nieuwbouwwoningen (Essenvelt, Hazenburg en Mortiere). We gaan er vanuit dat de vergunning ten behoeve van de vervangende nieuwbouw Briëtwoningen dit jaar verleend wordt. Als dit niet het geval is, zal er bij de jaarrekening een aanvullend nadeel gemeld worden.

Huren, pachten koop buiten exploitatie

1.310

0

1.310

N

De aankoop van het pand Buitenruststraat zal waarschijnljk medio 2024 plaatsvinden. Daardoor zal de afwaardering niet in 2023 worden verwerkt. Ook de onttrekking aan de algemene reserve zal niet plaatsvinden (zie programma Bestuur / taakveld 0.10.0 mutaties reserves). Deze melding is budgetneutraal.

Totaal

1.310

-400

910

Download pdf